Kurser för jägarexamen i Strömstad

Om du vill ta jägarexamen i Strömstad har du kommit rätt. Här kan du ta reda på mer information om hur du förbereder dig inför din jägarexamen. För att klara provet behöver du träna på både praktiska och teoretiska jaktkunskaper. Den teoretiska delen består av jaktlagar, ekologi, olika former av jakt samt jakttider. Teoriprovet har flervalsfrågor med fyra alternativ där ett av dem är rätt. Du har 60 minuter på dig att besvara provets 70 frågor. Du måste ha fyllt i ett svar på minst 60 av frågorna innan provtiden är över. Teoriprovet får inte skrivas mer än en gång på samma dag. Om du blir underkänd får du därför skriva om provet en annan dag. I den praktiska delen innefattas säker hantering av vapen, avståndsbedömning samt hagel- och kulskytte. Skytte med hagel består av fyra olika delmoment: lerduveskytte, skytte mot markmål, avståndsbedömning och säker hantering av hagelgevär. Kulskyttet börjar med ett grundläggande prov med precisionsskytte samt ett högviltsprov med skytte mot löpande älgtavla. Grundprovet för kulskytte innefattar säker kulgevärshantering och precisionsskjutning. Högviltprovet innefattar skytte mot stillastående och löpande älgfigur.

Strömstad har flera jaktföreningar som kan hjälpa dig att hitta rätt kurs för jägarexamen i Strömstad. De jaktorganisationer som finns i Strömstad kan du hitta genom att titta på Strömstad kommuns hemsida eller genom att kontakta den lokala polismyndigheten. Innan du börjar din praktiska kurs i jägarexamen kan det vara bra att gå en teorikurs online för att förebereda dig. Här nedan och i vår kurs hittar du flera frågor från provet du kan öva på för att vässa dina kunskaper inför kursen i Strömstad. Övningsfrågor är ett av de bästa sätten att träna inför de teoretiska delarna av provet. Vår övningsportal innehåller över 1000 övningsfrågor du kan träna på. Statistiken i vår övningsportal hjälper dig att se vad du behöver repetera för att klara teoriprovet.

Vilket av följande vapen kan man bara få tillstånd att inneha för att avliva vilt som fångats i fälla?

Är rödräven större än fjällräven?

Vad är detta för fågel?