Din jägarexamen i Ragunda

Om du vill ta jägarexamen i Ragunda har du kommit rätt. Jägarexamen i Ragunda kräver en hel del förberedelser men här har vi sammanställt det du behöver veta innan du tar din examen. Jägarexamen är uppdelad i en den som testar dina praktiska jaktkunskaper och en del som testar dina teoretiska jaktkunskaper. I teoridelen lär du dig om bland annat lagstiftning, jakttider, jaktformer och ekologi. På det teoriska provet är det flervalsfrågor med fyra svarsalternativ varav ett är rätt. Totalt innehåller provet 70 frågor och har en tidsgräns på 60 minuter. För ett godkänt prov ska man besvara minst 60 av frågorna innan tiden är slut. Provet kan inte skrivas mer än en gång under samma dag. Om du blir underkänd får du därför skriva om provet en annan dag. De praktiska momenten består av avståndsbedömning, vapensäkerhet samt kul- och hagelskytte. Skytte med hagel består av fyra olika delmoment: lerduveskytte, skytte mot markmål, avståndsbedömning och säker hantering av hagelgevär. Kulskyttet börjar med ett grundläggande prov med precisionsskytte samt ett högviltsprov med skytte mot löpande älgtavla. Grundprovet för skytte med kula innehåller två delmoment: säker hantering av kulgevär och precisionsskytte. Provet för högvilt utförs genom skytte mot en älgtavla i både stillastående och löpande läge.

Du kan kontakta din lokala jaktförening för att hitta en kursarrangör för jägarexamen i Ragunda. De jaktorganisationer som finns i Ragunda kan du hitta genom att titta på Ragunda kommuns hemsida eller genom att kontakta den lokala polismyndigheten. För att maximera dina chanser att bli godkänd på din jägarexamenskurs i Ragunda rekommenderar vi en onlinekurs. Med hjälp av den här sidan kan du hitta flera exempelfrågor från teoriprovet och öva upp dina kunskaper. Att träna på frågor hjälper dig på både teoridelen och i de praktiska momenten inför din jägarexamen i Ragunda. Portalen på Jägarskolan innehåller över 1000 förberedande övningsfrågor i provets alla kategorier. Med vår detaljerade statistik kan du sedan följa dina framsteg inför teoriprovet.

Vad är detta för hundras?

Vad är detta för fågel?