Jägarexamen i Övertorneå

Om du vill ta jägarexamen i Övertorneå har du kommit rätt. På denna sida kan du läsa om hur du går till väga för att förbereda dig inför provet och ta din examen. Jägarexamen är uppdelad i en den som testar dina praktiska jaktkunskaper och en del som testar dina teoretiska jaktkunskaper. På provets teoretiska del lär du dig om former av jakt, jakttider, ekologi och lagstiftningen kring jakt. Själva provet är utformat med flervalsfrågor med fyra alternativ varav ett är rätt. Provet skrivs under 60 minuter och innehåller totalt 70 olika frågor. För ett godkänt resultat krävs att du svarar på 60 eller fler av provets frågor innan tiden är ute. Man får inte skriva provet mer än en gång under samma dag. Du får skriva provet en annan dag om du skulle bli underkänd. De praktiska delmomenten består av säker vapenhantering, skytte med hagel och kula samt bedömning av avstånd. Hagelskyttet innefattar fyra moment: skytte mot markmål, skytte mot lerduva, vapensäkerhet och bedömning av avstånd. Kulskyttet är i sin tur uppdelat i ett grundläggande prov och ett högviltsprov. Det grundläggande provet för kulskytte består av precisionsskytte och säker vapenhantering. Provet för högvilt utförs genom skytte mot en älgtavla i både stillastående och löpande läge.

Övertorneå har flera jaktföreningar som kan hjälpa dig att hitta rätt kurs för jägarexamen i Övertorneå. För att hitta din lokala jaktorganisation rekommenderar vi att du kontaktar Övertorneå kommun. För att förbereda dig inför din jägarexamen kan du välja att ta en kurs online innan du går den praktiska kursen. Här nedan och i vår kurs hittar du flera frågor från provet du kan öva på för att vässa dina kunskaper inför kursen i Övertorneå. Teoridelen kan kännas omfattande men om du tränar med hjälp av frågorna från provet ökar du dina chanser att klara provet markant. Vår övningsportal innehåller över 1000 övningsfrågor du kan träna på. När du tränat ett tag kan du sedan följa dina framsteg med vår detaljerade statistik.

Hel/Halvskovlar kallas handjur av?

Vid utfodring av fasaner är det speciellt viktigt att foderplatsen ligger

När fejar råbocken sina horn?