Din jägarexamen i Eksjö

Det finns flera möjligheter att ta jägarexamen i Eksjö. På denna sida kan du läsa om hur du går till väga för att förbereda dig inför provet och ta din examen. För att ta din examen behöver du klara två delprov: en teorisk del och en praktisk del. Teoridelen av jägarexamen innehåller fakta om lagar kring jakt, jaktformer, ekologi och jakttider. Provet på teoridelen innefattar flervalsfrågor med flera alternativ. Du väljer ett korrekt alternativ bland totalt fyra. Provet skrivs under 60 minuter och innehåller totalt 70 olika frågor. Det finns en gräns på att minst 60 av provets frågor måste vara besvarade inom provtiden för ett godkänt resultat. Man får inte skriva provet mer än en gång under samma dag. Om du blir underkänd får du därför skriva om provet en annan dag. De praktiska momenten består av avståndsbedömning, vapensäkerhet samt kul- och hagelskytte. Hagelskyttet innefattar fyra moment: skytte mot markmål, skytte mot lerduva, vapensäkerhet och bedömning av avstånd. Skyttet med kula är indelat i ett högviltsprov med skytte mot älgtavla och ett grundläggande prov. Grundprovet för kulskytte innefattar säker kulgevärshantering och precisionsskjutning. När det kommer till högviltprovet går det ut på att skjuta mot en älgtavla i löpande och stillastående läge.

Du kan kontakta din lokala jaktförening för att hitta en kursarrangör för jägarexamen i Eksjö. För att hitta din lokala jaktorganisation rekommenderar vi att du kontaktar Eksjö kommun. För att maximera dina chanser att bli godkänd på din jägarexamenskurs i Eksjö rekommenderar vi en onlinekurs. På den här sidan kan du gratis titta på exempelfrågor från teoriprovet och testa dina kunskaper. Övningsfrågor är ett av de bästa sätten att träna inför de teoretiska delarna av provet. Med hjälp av Jägarskolans frågor kan du öva på alla olika typer av frågor som dyker upp på det riktiga provet. Med hjälp av vår statistik kan du sedan identifiera vad du behöver träna på mer för att klara provet.

Innan man passar en hare bör man…

I vilken käkdel har hjortdjuren sina framtänder?